امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 http://diskkamar.cloob24.com
0

پارگی دیسک کمر یعنی چه؟

پارگی دیسک کمر، مربوط به مشکل مخزن لاستیکی (دیسک) بین استخوان های فقرات (مهره ها) است که به دسته ستون فقرات شما بستگی دارد. دیسک ستون فقرات مانند ژله است، با هسته ای نرمتر. گاهی اوقات، به عنوان دیسک تضعیف شده یا دیسک شکسته هم نامیده می شود.

پارگی دیسک ممکن است اعصاب نزدیک را تحریک کند و در نتیجه درد، بی حسی یا ضعف در یک دست یا پا، ایجاد شود. از سوی دیگر، در بسیاری از افراد، علائم ناشی از دیسک فتق وجود ندارد. اکثر افراد مبتلا به دیسک فتق (پارگی دیسک)، نیازی به جراحی برای اصلاح مشکل خود دارند.

عواملی که خطر ابتلا به دیسک فتق و پارگی دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از:

وزن: وزن بیش از حد بدن باعث ایجاد استرس اضافی در دیسک های پشتی شما می شود.

شغل: افرادی که مشاغل سخت را دارند، خطر ابتلا به مشکلات کمر نیز در آن ها مشاهده می شود. بلند شدن، تکان دادن،فشار دادن، خم شدن به سمت جلو و چرخاندن نیز ممکن است خطر ابتلا به دیسک فتق را افزایش دهد.

علائم درمان پارگی دیسک کمر

گاهی اوقات ممکن است با وجود پارگی دیسک کمر، علائم زیادی مشاهده نشود. با این حال، اگر فشرده سازی عصبی یا تحریک ناشی از پارگی دیسک وجود داشته باشد، علائم زیر ممکن است مشاهده شود:

درد موضعی
درد و یا سوزش در عصب
ضعف عضلانی
عدم توانایی در حرکت

علل پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک می تواند در هر نقطه از ستون فقرات ایجاد شود؛ اما بیشتر در ستون فقرات کمری (پایین تر) ایجاد می شوند، اگرچه در قسمتی از ناحیه گردن نیز یک محل مشترک برای پارگی دیسک، وجود دارد.دیسک ها، نرم هستند، اما قوی بوده و از بافتی همبند ساخته شده اند و به عنوان کمک کننده های جذبی در مقابل فشار بر روی گردن و پشت، عمل می کنند.بدتر شدن دیسک ها می تواند باعث تشکیل ترک های کوچک در دیواره بیرونی شود و فشار ناشی از مهره های اطراف، می تواند منجر به ایجاد مایع در هسته دیسک و به نوعی پری در ستون فقرات شود.به طور معمول، پارگی نیز ممکن است ناشی از آسیب ناگهانی، مانند سقوط اتومبیل باشد. افرادی که دارای مشاغل سخت و طولانی مدت بوده و به طور منظم اجسام سنگین بلند می کنند، نیز مستعد پارگی دیسک هستند.

برخی عناصر هم ممکن است سبب تحریک و در نتیجه پارگی دیسک شوند،از جمله:

آسیب ناگهانی، تروما یا حادثه، مانند آنچه که ممکن است در یک تصادف اتومبیل رخ دهد، ورزش سنگین، سقوط سخت یا ضربه به پشت با حرکات مکرر، حرکات نامناسب یا بلند کردن اجسام سنگین، رانندگی طولانی، چاقی یا اضافه وزن، عدم تمرین یا فعالیت های منظم، سوء تغذیه، سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد الکل، جنسیت (مردان بین 30 تا 50 سال به شدت مستعد ابتلا به دیسک های فتق دردناک هستند، تاریخچه خانوادگی، ژنتیک و ناهنجاری های ستون فقرات مادرزادی.

آیا پارگی دیسک کمر ترمیم می شود؟

همه افراد از طریق مراقبت شخصی، مراقبت حرفه ای و درمان های پیشرفته، قادر به ایجاد راه حل های مناسب و رفع و ترمیم دیسک های آسیب دیده و سایر مشکلات دردناکی هستند که که در ستون فقرات ایجاد می شود. اگر در معرض علائم پارگی دیسک هستید، حتما با کلینیک دکتر محمودی تماس بگیرید. او قادر خواهد بود علت درد و بهترین درمان های ممکن را تعیین کند.هنگام تشخیص پارگی دیسک، ارائه کننده مراقبت های بهداشتی شما، احتمالا یک امتحان فیزیکی را انجام می دهد و ممکن است برای تایید و تشخیص، ازاشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI استفاده کند.

گزینه های درمان محافظه کارانه می تواند شامل داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی باشد.برخی از بیماران ممکن است نیاز بیشتری به درمان های محافظه کارانه برای تسکین علائم خود داشته باشند؛ به عنوان یک جایگزین امن و موثر برای عمل جراحی، روش های سرپایی برای ترمیم و درمان پارگی دیسک، استفاده می شود.

ورزش درمانی
با آماده سازی بدن به روش های استراتژیک، پزشکان فیزیوتراپی، اغلب می توانند میزان درد و التهاب بیمار را به میزان زیادی کاهش دهند.

فیزیوتراپی

علاوه بر این، فیزیوتراپی می تواند عضلاتی را که از ستون فقرات پشتیبانی می کنند، تقویت کند. پس از درمان جراحی هدفمند، بسیاری ازپارگی های دیسک،خودبخود برطرف می شود.

دارو
داروهای ضد التهابی و تسکین دهنده درد می تواند از ناراحتی مربوط به پارگی دیسک، جلوگیری کنند، به این ترتیب بیماران می توانند راحت تربهبود یابند. همچنین، استفاده از تزریق های موضعی، تکنولوژی فرا صوت و حتی تحریک الکتریکی برای به حداکثر رساندن تاثیر این داروها، متداول است.

درمان های گرمایشی و خنک کننده
با گرم کردن و خنک کردن بدن به روش های استراتژیک قادر به تنظیم گردش خون و روند طبیعی بهبود بدن هستید.

اصلاح شیوه زندگی: با استفاده از وسایلی (مانند کفش های ارتوپدی مناسب)، اجتناب از قرار گیری در موقعیت های سخت و تنظیمات جزئی دیگر، می توانید علائم پارگی دیسک را به شدت کاهش دهید.

درمان پارگی دیسک کمر با لیزر

درمان از طریق لیزر بسیار مفید است و میزان خطرپذیری آن کم است. در واقع، استفاده از لیزر، برای برخی از بیماری ها و مناطق خاصی از بدن بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، در عمل جراحی لیپومنیکسل، جراحی که بافت غیرطبیعی و بی خطر را با فشار دادن یا کشیدن بر نخاع از بین می برد، لیزر یک ابزار بسیار ارزشمند است. به عبارت دیگر، جراحی لیزری، سبب کاهش خونریزی و زخم می شود. پزشکانی که از عمل جراحی لیپوساکشن نخاعی حمایت می کنند، مزیت آن را کارایی، تاثیر بیشتر و درمانی ملایم تر، عنوان می کنند.

حقیقت این است که در اکثر موارد، می توان از جراحی ستون فقرات به صورت کم تهاجمی یا MISS، استفاده کرد که پیشرفته ترین روش همان PLDD است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه